دریافت هزینه برای سادهترین خدمت غیرحضوری بانکی کلید خورد!
پس از تبلیغات فراوان و برخی روشهای اجباری، بانک مرکزی سرانجام توانست مشتریها را از مراجعات حضوری به شعب بانکها برای امور غیرضروری بازدارد و برای استفاده از بانکداری الکترونیک فرهنگسازی کند. اما اکنون سادهترین خدمت الکترونیک بانکی را غیرضروری خوانده و برای آن کارمزد تعیین کرده است.
خبرگزاری فارس: تعیین کارمزد برای دریافت ماندهحساب از طریق موبایل؛ دریافت هزینه برای سادهترین خدمت غیرحضوری
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نظام بانکی کشور از امروز سهشنبه 20 خرداد ماه جاری، برای ماندهگیری از تمامی تراکنشهای شتاب از مشتریان کارمزد دریافت میکنند. بانک مرکزی دلیل این دستورالعمل را کاستن از بار ترافیک غیر ضروری، ارتقاء و پایداری شبکه و نیز کاستن از هزینههای غیر ضروری بانکها اعلام کرده است.
بر این اساس از دارندگان کارت بابت گرفتن مانده حساب بر خودپردازها 1000 ریال، کیوسک 1000 ریال، پایانه فروش 1206 ریال، پایانه شعب 2 هزار ریال، تلفن همراه و تلفن ثابت 1206 ریال کسر خواهد شد.
تعیین نرخهای جدید کارمزد در حالی صورت گرفته که مدت زیادی نیست به مدد تبلیغات فراوان، اعتماد مشتریان شبکه بانکی به نظام بانکداری الکترونیک جلب شده است. از چندی پیش نظام بانکی کشور، به هر شیوه ممکن مشتریان را از مراجعه حضوری به بانکها برای موارد غیر ضروری منع میکند و روشهای جدید غیرحضوری و الکترونیکی را پیشنهاد میدهد.اما هماکنون که اغلب مشتریها حداقل یکی از روشهای غیرحضوری را برای خود انتخاب کردهاند و با امکانات آن خو گرفتهاند، بانک مرکزی سادهترین خدمت غیرحضوری را با عنوان «غیرضروری بودن» هزینهدار میکند.
در اخذ این تصمیم به آمار تراکنشهای ثبت شده در مرکز شاپرک استناد شده است که اعلام میکند 27 درصد کل تراکنشها مربوط به دریافت مانده حساب بوده است.
اما روی دیگر آمار 27 درصدی دریافت مانده حساب، اقبال خدمات الکترونیکی بین مردم و حرکت به سمت پرداختهای همراه است.
نتیجه عملی این تصمیم، کاهش میزان کاربردهای الکترونیکی بانکی بینمردم و ازدحام دوباره در خودپردازها و باجههای شعب و به تعبیر نظام بانکی هدفمند شدن تراکنشهاخواهد بود.
از سوی دیگر این مسئله سبب انتقاد برخی مشاغل مانند کارگزاران بورس که از این خدمت در روز به کرات استفاده می کنند شده و برخی امروز در تماس با خبرگزاری فارس جویای چند و چون ماجرا شدند.
از سوی دیگر سوالاتی در نرخهای تعیین شده مطرح میشود؛ زیرا نرخ اخذ مانده از تلفن همراه و تلفن ثابت که وسیله آن توسط مشتری خریداری شده از اخذ مانده صورتحساب با خودپرداز، کیوسک و پایانه فروش که هزینه آن به مراتب بیشتر، بر عهده نظام بانکی است و در اغلب موارد به چاپ صورتحساب روی کاغذ منجر میشود، بیشتر تعیین شده است.
منبع: خبرگزاری فارس